Dieta dobra na serce

Dieta dobra na serce

zdrowieOliwa z oliwek, orzechy, świeże owoce i warzywa wraz z czerwonym winem i serami – wszystko to jest na tyle zdrowe, że zapewnia długie życie nie tylko osobom młodym, ale również i tym z chorobami układu krążenia, czy problemami z sercem. Najogólniej mówimy tu o diecie śródziemnomorskiej – bogatej we wszystkie te składniki, choć znacznie różniącej się regionalnie.

Więcej oliwy i orzechów zapewni zdrowie

Hiszpańscy naukowcy z Barcelony we współpracy z instytutami z innych miast przeprowadzili szereg testów, w których wykazali, że osoby po 50-tce jedzące dużo orzechów, warzyw, spożywające oliwę z oliwy są w znacznie mniejszym stopniu narażeni na ataki serca. Statystyka wskazuje na spadek przypadków zawałów u tych osób aż o ponad 30% w stosunku do diet opartych na tłuszczach zwierzęcych, jakie można spotkać w Europie centralnej. Dieta śródziemnomorska jest nawet skuteczniejsza od diety niskotłuszczowej, ale nie można tu wskazać aż tak wysokiej różnicy.

W badaniach Hiszpańskiego instytutu najciekawsze było to, że osoby badane w wieku 55-80 lat posiadały czynniki ryzyka atakiem serca – np. paliły tytoń, miał podwyższone ciśnienie krwi, wysoki cholesterol oraz nadwagę – ale mimo tego ataki występowały znacznie rzadziej niż w przypadku innych diet. Było to również związane z aktywnym stylem życia, jaki ci ludzie prowadzili.

 

Nauka wymaga testów

Ostatecznie ciężko jest ustalić co ma wpływ na skuteczność diety. Mocnym stwierdzeniem jest natomiast to, że dieta jest tu najważniejsza (co dotychczas nie było oczywiste). Twierdzi się, że dzieje się tak za sprawą dobrej kompozycji tłuszczów i składników odżywczych. Połączenie oliwy, orzechów i warzyw stanowi kompleksowe zapotrzebowanie witamin dla człowieka. Twierdzenia te podnoszone są w instytutach medycznych już od wielu lat, ale dopiero teraz wykazano statystyczną ich skuteczność. Badania trwały aż 5 lat, dodatkowo trzeba było dokonać opisu całego procesu.

nauka

 

Chciałbym zauważyć również, że nie stanowi to rewolucji w żywieniu, a mimo tego są szanse na stałe polepszanie diet i szukanie zdrowych kompozycji pożywienia. Jeżeli chcemy cieszyć się dobrym zdrowiem, warto spróbować.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przeczytaj poprzedni wpis:
Sposób na wiosenne przesilenie

Początek wiosny dla naszego organizmu jest czasem wielkiej próby. Po długiej zimie, organizm jest wyjałowiony i ma duże niedobory witamin...

Zamknij