Znaczenie magnezu dla organizmu człowieka

Znaczenie magnezu dla organizmu człowieka

Magnez ma wpływ na bardzo wiele procesów, jakie odbywają się w naszym organizmie. Ma wpływ na układ krążenia i pracę serca, chroni naczynia krwionośne przed wzrostem cholesterolu, pomaga zapobiegać nadciśnieniu tętniczemu. Jest to również ważny budulec zębów i kości. Magnez bierze również udział w przemianach węglowodanów i tłuszczów, a także w syntezie białek ustrojowych. Wpływa on także na pracę mięśni mózgu i przewodnictwo nerwowe. Magnez działa też tonizująco i uspokajająco na nasz układ nerwowy, aktywizuje ponad trzysta enzymów współpracując z witaminami B1 i B6. Pierwiastek ten chroni przed zatruciami, alergiami i stanami zapalnymi, zapobiega również powstawaniu kamieni żółciowych. Magnez zalecany jest również kobietom w ciąży i kobietom karmiącym dziecko piersią.

leki

Zapotrzebowanie na magnez u osób dorosłych wynosi 300-400mg na dobę. Niedobór magnezu może pojawić się przy spożywaniu dużych ilości kawy i alkoholu, które przyspieszają jego wydalanie z organizmu. Magnez wypłukiwany jest również przez fosforany (niektóre wędliny i napoje gazowane), taninę (znajduje się ona w herbacie) i fityniany (otręby i nasiona roślin strączkowych). Wpływ na niedobór tego pierwiastka ma także nadmierne spożycia błonnika pokarmowego i wapnia. Inne przyczyny niedoboru magnezu to między innymi stosowanie hormonalnych tabletek antykoncepcyjnych, spożywanie nadmiernej ilości tłuszczów i soli oraz niewydolność nerek. Najbogatsze źródła magnezu to między innymi wschodnioazjatycka przyprawa nigari, kakao gorzkie 16%, biała fasola, kasza gryczana, płatki owsiane, gorzka czekolada, sałata, brązowy ryż, chleb, makaron, mięta, papryka, pietruszka, bazylia, nasiona dyni, migdały, orzechy laskowe, groch, ciecierzyca, szpinak, dorsz, makrela i banany.

Zakres objawów niedoboru magnezu jest bardzo szeroki ze względu na liczne procesy, w których bierze on udział. Do najczęstszych objawów możemy zaliczyć między innymi drganie jednej z powiek, bolesne skurcze łydek, uczucie odrętwienia i mrowienia w kończynach, wzmożone wypadanie włosów, łamanie się paznokci, rozdrażnienie, lęki, próchnicę zębów, trudności w koncentracji, mdłości, bóle głowy, nocne poty, zaburzenia snu, zawroty głowy i biegunkę.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przeczytaj poprzedni wpis:
Jak dbać o stawy?

Stawy to ruchome połączenia kości, które do swojego właściwego funkcjonowania wymagają prawidłowej chrząstki stawowej, mazi stawowej oraz dobrego przyczepu mięśni...

Zamknij