Posted by KasiaW in Uncategorized
on 16.11.2012 | 0 comments
Terminu dogoterapia po raz pierwszy użyła Maria Czerwińska w 1996 r. dla oznaczenia jednej z metod rehabilitacji dzieci i dorosłych, w której odpowiednio przeszkolony pies – przyjaciel wspomaga terapeutę. Może on także wspierać osoby starsze czy zagubione w zachowaniu lub wręcz nawiązywaniu kontaktów ze światem zewnętrznym.
Zajęcia dogoterapii pomagają dzieciom oraz osobom niepełnosprawnym:
- przełamać lęk przed psami
- kształtować orientację w schemacie własnego ciała
- poznawać budowę ciała zwierzęcia
- stymulować zmysły: słuchu, wzroku, dotyku
- ćwiczyć koncentrację
- wyzwalać spontaniczną aktywność (dziecka) wobec psa
- doskonalić sprawność ruchową poprzez ćwiczenia wykonywane przez dziecko we współdziałaniu z psem
- kształtować pozytywne emocje dziecka
- rozwijać empatię
- poprawiać samoocenę
- doskonalić umiejętność naśladowania ruchu całego ciała i poszczególnych gestów poprzez obserwowanie czynności wykonywanych przez zwierzę i naśladowanie go
- uczyć wykonywania czynności pielęgnacyjnych wobec psa
- uczyć zasad bezpiecznego postępowania z psem
- uczyć samodzielności poprzez stwarzanie dziecku możliwości wywiązywania się z działań podejmowanych wobec psa np. karmienie, prowadzenie na smyczy.
Podczas i po dogoterapii można zaobserwować u chorych:
- duże ożywienie
- wyzwalanie reakcji pozawerbalnych np. ożywionej gestykulacji
- wyzwalanie spontanicznej aktywności werbalnej poprzez wywoływanie okrzyków radości i wyrazów dźwiękonaśladowczych
- pojawianie się pierwszych adekwatnych reakcji słownych, np. wymówienie imienia psa
- powtarzanie wyrazu „pies”, imion psów, imion terapeutek (z podziałem na sylaby i całościowo)
- wzbogacenie zasobu słownictwa biernego tzn. rozumienie słów związanych z dzieckiem, psem (nazwy części ciała, nazwy czynności, nazwy cech, nazwy akcesoriów związanych z psem)
- wzrost umiejętności wyrażania swoich uczuć w sposób werbalny i niewerbalny (gestami, mową ciała)
Leave a Reply